Jakie przyczyny wypadków w pracy są najczęstsze?
Można wyróżnić kilka najczęściej spotykanych przyczyn wypadków w miejscu pracy. Przede wszystkim jest to niewłaściwe zachowanie osób pracujących na danym stanowisku i nie przestrzeganie zasad. Często do niebezpiecznych zdarzeń dochodzi także wtedy, gdy użytkuje się maszyna robocze nie w taki sposób jakie jest ich przeznaczenie.
Przyczyną wypadków mogą być także niedopatrzenia pracodawcy dotyczące złego stanu technicznego sprzętów przeznaczonych do pracy lub miejsc, w których pracownicy przebywają.
Odszkodowanie za wypadek, który miał miejsce w pracy
Kiedy już dojdzie do zdarzenia, pracownik, który ucierpiał może się ubiegać o odszkodowanie za wypadek w pracy. Aby móc je uzyskać należy złożyć do ZUSu wniosek oraz komplet następujących dokumentów:
- zaświadczenie na temat stanu zdrowia od lekarza,
- dokumentacja medyczna z całego okresu leczenia i rekonwalescencji po wypadku,
- karta wypadku,
- protokół sporządzony po wypadku.
Wniosek w imieniu pracownika, który ucierpiał może złożyć pracodawca. Decyzja dotycząca tego, czy odszkodowanie zostanie przyznane czy nastąpi odmowa będzie wydane w ciągu 14 dni. Natomiast osoba poszkodowana może otrzymać pieniądze na konto w przeciągu 30 dni.
Warto jednak zaznaczyć, że aby otrzymać odszkodowanie za wypadek w pracy, muszą być spełnione cztery czynniki. Przede wszystkim do zdarzenia musi dojść na terenie firmy, musi ono być nagłe oraz nieprzewidywalne. Ponadto do wypadku doprowadzić musi zewnętrzna przyczyna, a nie jakaś choroba lub dolegliwość człowieka. W wyniku zdarzenia musi także dojść do jakiegoś urazu lub zgonu. Wypadek powinien się także zdarzyć w czasie pełnienia przez pracownika jego obowiązków zawodowych, a nie kiedy np. w jakimś innym celu przyszedł do zakładu pracy, czy miał przepisową przerwę.
Odszkodowanie za wypadek w miejscu pracy może zostać wypłacone każdemu pracownikowi, który pracuje na etat, na umowę zlecenie lub przebywa na stażu, czy wykonuje daną pracę na podstawie umowy agencyjnej. Pracownik w chwili zdarzenia musi być na terenie miejsca pracy lub np. w delegacji czy w innym miejscu, w którym pełnił obowiązki zawodowe. Jeśli wszystkie warunki zostaną spełnione, w określonym czasie można spodziewać się pieniędzy na koncie.