Wielu zmotoryzowanym znane jest urządzenie termostatu i zasada jego działania. Inni tylko słyszeli o tej tajemniczej rzeczy, która znajduje się w każdym nowoczesnym samochodzie. Tymczasem o tym urządzeniu każdy prędzej czy później musi się dowiedzieć: termostat jest takim samym materiałem eksploatacyjnym jak np. filtry czy olej silnikowy - jego żywotność jest dość krótka (zwykle nie więcej niż 2-3 lata), a jego zepsucie powoduje zimą wychłodzenie wnętrza samochodu, a nawet przegrzanie silnika. Odkrywamy tajemnice urządzenia i opowiadamy, dlaczego ważna jest jego wymiana w odpowiednim czasie.
Jaki termostat jest potrzebny do
Jest to sprytne urządzenie mające na celu automatyczne utrzymanie określonej temperatury w obiegu zamkniętym. W przypadku samochodu - w obwodzie układu chłodzenia cieczą silnika. Urządzenie to występuje w wielu urządzeniach i jest powszechnie stosowane w życiu codziennym. Można ją znaleźć na przykład w każdej lodówce, a ostatnio nawet w konwencjonalnych systemach centralnego ogrzewania - bezpośrednio na grzejnikach.
W nowoczesnych samochodach termostat służy z dość prostego powodu: pozwala szybko rozgrzać silnik do temperatury roboczej, a w zimnej porze roku tłoczyć ciepłe powietrze do kabiny. Termostat utrzymuje stałą temperaturę pracy silnika i zapobiega jego przegrzaniu w upalne dni. Termostat pomaga również w bardziej efektywnym zużyciu paliwa i zmniejszeniu emisji spalin.
Wielu kierowców zna termostat i sposób jego działania. Inni tylko słyszeli o tej tajemniczej rzeczy, która znajduje się w każdym nowoczesnym samochodzie. Tymczasem o tym urządzeniu każdy prędzej czy później musi się dowiedzieć: termostat jest takim samym materiałem eksploatacyjnym jak np. filtry czy olej silnikowy - jego żywotność jest dość krótka (zwykle nie więcej niż 2-3 lata), a jego zepsucie powoduje zimą wychłodzenie wnętrza samochodu, a nawet przegrzanie silnika. Odkrywamy tajemnice urządzenia i opowiadamy, dlaczego ważna jest jego wymiana w odpowiednim czasie.
Dlaczego termostat zawsze się psuje i jak go wykryć
A teraz najważniejsze - usterki. Jak każda inna część mechaniczna w Twoim samochodzie, termostat zużywa się i psuje. Tym szybciej, im częściej korzystasz z samochodu, gdyż działa on przy każdym wyjeździe. Ostatecznie urządzenie zacina się w jednej z pozycji - zamkniętej lub otwartej. Wynika to zarówno z przyczyn mechanicznych, jak i utraty wrażliwego na temperaturę materiału wypełniającego. Nierzadko zdarza się również, że gumowe uszczelki ulegają zniszczeniu, co skutkuje niepełnym zamknięciem zaworu. Eksploatacja pojazdu z takim termostatem jest niekomfortowa, a nawet niebezpieczna dla silnika.
Do wykrycia usterki służy prosta i skuteczna metoda. Uruchom samochód, gdy jest zimny, otwórz maskę i zlokalizuj wszystkie węże układu chłodzenia silnika. Następnie zlokalizuj grube węże idące do chłodnicy i delikatnie dotknij je ręką. Po kilku minutach od uruchomienia silnika powinny być jeszcze zimne. Jeśli szybko zaczynają się nagrzewać, termostat nie jest całkowicie zamknięty i należy go wymienić. Pośrednie objawy to długie rozgrzewanie się lub niepełne ogrzewanie przedziału pasażerskiego, zwłaszcza w zimie, oraz zwiększone zużycie paliwa. Termostat, który utknął w pozycji zamkniętej, spowoduje przegrzanie silnika - niezauważalną usterkę.
Informacje o temrostacie zaczerpnięte ze strony czesciauto24.pl
Informacje o funkcji temrostatu pochodzą ze strony autokult.pl